Tuesday, May 09, 2006

Viron nokiaa etsimässä

Virossa käydään jatkuvasti keskustelua Viron kuvasta ulkomailla. Mediassa valitetaan oman Tuotteen puuttumista eli sellaisen hyvän merkin tai asian, johon Viro ulkomailla aina yhdistettäisiin. Lauantain Postimees -lehdessä oli mielenkiintoinen juttu Viro myy itseään kuin sikaa säkissä. Juttu on melko kriittinen Viron valtion pyrkimyksiä kohtaan markkinoida Viroa turistikohteena. Noin 4 vuotta sitten aikaan saatu kallis, ulkomaisten asiantuntijoiden avulla toteutettu strategia ei ole tuottanut tulosta. Kirjoittajan mukaan siitä on jäänyt muistoksi vain ontto merkki Welcome to Estonia, paljon krääsää ja suuri riita. Tämän jälkeen Viron yrittäjyyden kehittämisen säätiö EAS on jatkanut työtä meikatakseen Viroa turistikohteena. Artikkelin mukaan säätiöllä kului viime vuonna 30 miljoonaa kruunua messuihin, toimittajamatkoihin ja vierailuihin.

EAS:in markkinointiyksikön johtaja toteaa, että vaikka Viron tunnetuksi tekemiseksi tehdään maailmalla paljon, niin ei ole olemassa eri toimintoja koordinoivaa elintä eikä yhteistä konseptia. Viestintätoimisto Powerhouse asiantuntija pitää tärkeänä valtion myyntiohjelmaa ja vetoaa Suomeen mallimaana. Hänen mielestään Suomessa ollaan hyvin aktiivisia oman kuvan luomisessa ja kehittämisessä ja Suomella on selkeä Tuote: joulupukki, kun taas Virossa tällaista Tuotetta ei ole tai ainakaan sitä ei osata mainostaa.

Jutussa mainitaan, että Viroa vie ulkomaille vielä Viron Instituutti ( n. 5 miljoonalla vuosittain) ja maatalousministeriö. Jostain syystä ei mainita lainkaan Viron ulkoministeriötä eikä opetusministeriötä vaikka tiedän luotettavista lähteistä, että nämäkin instituutiot ovat aika tärkeitä Viron tunnetuksi tekijöitä maailmalla. Virolla on pieneen maahan nähden kunnioitettava lähetystöverkosto ja muutamia kulttuurineuvoksia. Puhumattakaan professoreista ja taiteilijoista, jotka edustavat Viroa maailmalla parhaimmalla mahdollisella tavalla.

Viron myyntivalttia on mietitty siitä lähtien, kun Viro sai takaisin itsenäisyytensä 1991. Lennart Meren suusta lähti lentoon kysymys: mikä on Viron Nokia? Nokian paikalle on tarjottu laulujuhlia ja kauniita naisia. Kauniiden naisten mainostamista pidetään ongelmallisen prostituution ja naiskaupan valossa syystäkin aika kyynisenä. Mitä tulee laulujuhliin, niin eräs virolainen tunnettu sosiologi kiinnitti huomiota siihen, että laulu ja tanssi kuuluvat barbaariseen perinteeseen eikä sivistykseen ja jos Viro haluaa antaa itsestään kuvan sivistysvaltiona, sen pitäisi välttää kehuskelua kansanmusiikkiperinteellään.

Viroa esitellään myös dynaamisena pienenä valtiona, jolla on huima talouskasvu ja kehittynyt teknologia, erityisesti viestintäteknologia. Tämä on mielestäni ainakin yksi hyvin varteenotettava myyntivaltti. Yksinomaan se, että virolaiset ovat olleet luomassa Skypea ja muita menestyneitä it-ihmeitä, antaa jo aihetta olla ylpeitä. Vieläkin suurempi saavutus Virossa on kuitenkin se, että tavalliset ihmiset maalla ja kaupungissa on saatu nopeasti innostumaan it-kehityksestä. Turistit ihmettelevät nähdessään keskellä Hiidenmaan korpea kyltin: Internet 1 km. Tällaisia on ollut Virossa jo pitkään. Pysäköintimaksun maksaminen kännykällä oli Virossa mahdollista kauan ennen Suomea ja viime paikallisvaaleissa toteutettiin ensimmäistä kertaa menestyksellä e-vaalit.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Very pretty design! Keep up the good work. Thanks.
»

10:48 PM  

Post a Comment

<< Home